10 saker du bör veta om en nyttig livsstil

coffee-2350590_1920

För att fungera i vardagen med jobb, skola och allt annat som livet innebär, behöver du stabilt bränsle till kroppen. Att det är viktigt med nyttig mat vet vi alla men vilken typ av mat är bäst? Nedan följer en lista på hälsosam näring.

Vatten är extremt viktigt
Att vatten är livets elixir är en universal sanning. När det kommer till hälsosam kost och näring, är kanske det absolut viktigaste vattnet. Vatten finns i alla celler i kroppen och det ser till att skydda, skölja igenom alla viktiga organ och hålla kroppstemperaturen normal. Utan den essentiella vattentillförseln blir kroppen uttorkad, vilket kan få allvarliga konsekvenser.

Få i dig ”riktiga” vitaminer
De flesta vet nog mer än väl hur viktiga alla vitaminer är i kroppen och att det kan gå illa om du inte får i dig alla. Vad som däremot inte pratas om lika ofta, är att det absolut bästa sättet att få i sig sin dagliga dos är – hör och häpna – genom maten. Vitamintillskott innehåller ofta så höga halter, att du kan få i dig för mycket av det goda, vilket inte heller är bra. Istället är det bättre att få i sig vitaminer genom den naturliga källan och så får du nyttiga fibrer och andra ämnen på köpet.

En balans mellan det nyttiga och mindre nyttiga
Du kommer inte att bli kroniskt sjuk av att äta en pizza eller pommes frites då och då. Problemet är när det händer alltför ofta. Se istället till att ha en balanserad kost med nyttig mat för det mesta, så kan du absolut unna dig din älsklingspizza ibland.

food-photography-2834549_1920

GI är bra
All mat har faktiskt ett GI-värde, det mäter hur mycket ditt blodsocker blir påverkat av maten. Mat med lågt GI-värde ger dig en långsammare höjning av GI-värdet, vilket är bra. Exempel på detta är fisk, skaldjur, kött och ägg med massa grönsaker till. Vanlig pasta ska bytas ut mot fullkornsversioner. Socker är inte tillåtet. Genom att äta GI mat, får du inte dippar snabbt, utan håller dig mätt längre, vilket resulterar i att du inte går runt och småäter. Riktig smalmat, helt enkelt. Vill du ha mer inspiration kan du söka på nyttig GI-mat online.

Ät inte ihjäl dig
Det kan vara svårt att veta hur mycket mat du egentligen behöver, vilket kan resultera i att du tar för stora portioner. På restauranger får du till exempel ofta portioner som är betydligt större än vad kroppen behöver, och att regelbundet få i dig mer bränsle än vad kroppen kan göra av med, kan leda till övervikt. Se istället till att äta bra mat som håller dig mätt länge.

Rött kött är inte dåligt – i små mängder
Det har länge varit känt att rött kött inte är bra för kroppen. Det är kopplat till olika hälsorelaterade problem, men du behöver inte få panik för det – rött kött är absolut inte skadligt om du bara äter små mängder. Det innehåller en massa proteiner, men det kan vara bra att hitta andra proteinkällor också, fisk är till exempel superbra.

Sockerfällan
Att socker inte är bra vet nog alla, det som färre vet är dock att det finns massor av matfällor som innehåller betydligt mer socker än du först tror. Ett sådant exempel är olika sorters juicer. Frukt i sig innehåller massor av bra vitaminer och fibrer, men nedmalet i en juice krävs en stor mängd frukt som också innehåller mängder av fruktsocker. Det är bättre att äta frukter som de är, de mättar mer på grund av fibrerna, vilket gör att du inte får i dig lika mycket socker.

Din diet har enorm påverkan på din hälsa
Det är superviktigt att du äter bra mat generellt, även om vardagen är stressig är det viktigt att äta nyttig och bra mat på jobbet och bra mat hemma. Din diet är nämligen starkt kopplad till det allmänna hälsotillståndet. Kost innehållande mycket skräpmat är direkt kopplat till hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och andra kroniska tillstånd.

Frukost är superviktigt – och håller dig i form
Frukosten är verkligen det viktigaste målet på dagen. Varför? Om du hoppar över frukosten, kommer du att vara betydligt mer småhungrig under hela dagen, vilket i sin tur gör att du äter betydligt mer under dagen än om du hade börjat den med en frukost. Dessutom finns det forskning som funnit samband mellan att skippa frukost och hjärtsjukdomar. Se till att få en bra start på dagen, helt enkelt!

Fibrer, fibrer och mer fibrer
Fibrer är jätteviktiga och det finns mängder av dem i till exempel havregryn, fullkornsprodukter och äpplen. De är superbra för magen och håller dessutom nere ditt kolesterolvärde. Ät mer fibrer, så kommer kroppen tacka dig.

Det finns självklart en massa andra bra tips också, men det kanske viktigaste är ändå att du lär dig tolka din egen kropps signaler och lär dig vad just den behöver. Det är trots allt du som känner dig själv bäst och genom att ta hand om din kropp så som den förtjänar, kommer hela du må så mycket bättre.

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>