Ta hand om din häst efter ridningen

horse-love-2818959_1920

När ridningen är avklarad har du fortfarande ett viktigt jobb kvar: att ta hand om din häst och försäkra sig om att hästen har det bra. För att försäkra dig om att hästen mår bra under dygnets alla timmar behöver du spendera tid och energi på att sköta om djuret, och det involverar allt från att servera mat och dryck till att kratsa hovar, rykta, mocka och känna över hela hästen.

Låt hästen varva ner i egen takt

Efter ridningen är hästen ofta varm och uppe i varv. Det är därför bra att tillsammans med hästen komma ner i varv, gärna medan du fortfarande sitter i sadeln. Skritta av hästen i lugnt tempo i 10–15 minuter, för att låta pulsen komma ner och låta kroppen lugna ner sig efter ridningen. Låt tyglarna hänga och låt hästen bestämma tempo och takt. Detta är särskilt viktigt om du har hoppat hinder eller låtit hästen springa i galopp, vilket är exempel på aktiviteter som låter djuret använda hela kroppen och som aktiverar muskler, hjärta och lungor.

Precis som löpare kan behöva en lugn promenad för att gå av sig adrenalinet och mjölksyran efter ett lopp, kan hästen behöva en lugn stund innan det är dags att sadla av och gå in i stallet igen. Här gäller regeln att det nästan inte går att promenera för länge: om du upplever att hästen mår bra av och vill fortsätta gå efter 20–25 minuter, låt då promenaden fortsätta. Detta kan också vara en stund av gemenskap och avslappnad tystnad mellan ryttare och djur. När promenaden är avslutad ska hästen vare sig andas tungt eller aktivt svettas.

Kliv av hästryggen på rätt sätt för att skona hästen

Hoppa av hästen och stig inte av som en del ryttare gör. Om du stiger av med foten i stigbygeln så snedbelastar du hästen och hästen måste spänna musklerna för att hålla balansen för din kroppstyngd. Lossa gärna sadeln med ett eller två hål när du hoppat av för att ge mer frihet för hästen att andas.

Lägg gärna handen mellan hästens framben, precis nedanför halsen. Om hästen fortfarande känns mycket varm eller fortfarande svettas en del, bör du fortsätta låta hästen promenera lugnt med dig bredvid sig. Håll koll på andningen och försäkra dig om att den avtar i styrka och lugnar ner sig.

Ta av utrustningen lugnt och sansat

Ta av betsel, tyglar och sadel och gör det på ett lugnt och sansat sätt. Trä grimman över hästens hals och ta sedan bort tränset och låt det hänga över din axel medan du trär grimman över hästens huvud. Ta bort bettet och tvätta av det, och placera det och tränset på sin plats i sadelkammaren. Ställ dig sedan på hästens vänstra sida och ta av sadeln genom att lossa sadelgjorden och det tillhörande schabraket, försök lyfta så mycket du kan istället bara för att dra av sadeln. Det är bekvämare för hästen. Se framförallt till att stigbyglarna är uppe för det är obehagligt för hästen när de skrapar mot ryggen. Ta dessutom av eventuella benskydd och rengör dem efter behov. Genom att vara noggrann i detta stadiet skapar du en god start för nästa ridning, och noggrann rengöring och förvaring gör dessutom att utrustningen håller längre.

Köp hästutrustning av bästa kvalitet till din häst eller hitta stallinredning häst på nätet eller i en hästaffär. Vikten av bra utrustningen som passar både hästen och dig är grunden till en lyckad ridning. Du kan passa på när det är rea hästutrustning, då du kan hitta kvalitativa produkter till låga priser.

Rykta, borsta och tvätta hästen

Efter ridningen behöver du se över hästen och rykta bort svettrester som kan klia. Om du inte duschar hästen så ta fram de borstar och verktyg du behöver och skrid till verket. Rykta hästen medhårs med en speciellt anpassad borste, i cirkelformade rörelser över hela kroppen förutom i ansiktet eller på underbenen. Detta gör att smuts, svett och damm luckras upp från pälsen, och hjälper hästen att hålla sig ren. Med en annan borste kan du sedan borsta bort den uppluckrade smutsen från hästens kropp. Kontrollera att hovarna är rena och med hjälp av en hovkrats kan du ta bort lera, stenar och annat som kan ha fastnat under hovarna. Om hästen har svettats mycket kan du fukta en svamp och tvätta djuret med vatten.

Bjud hästen att dricka

Precis som vi människor blir törstiga av att springa och hoppa blir också hästarna det. Låt därför din vän dricka och erbjud friskt vatten från en hink, gärna kallt eller ljummet. Om hästen dricker upp hela hinken med vatten, erbjud då ytterligare en hink. Det är en seglivad myt att varma hästar eller hästar som precis har jobbat eller sprungit inte kan dricka.

En häst kan svettas ut över 10 liter vatten per timme om det är varmt väder och om hästen idrottar eller utför tungt arbete. Det är därför viktigt att erbjuda vätska kontinuerligt för att undvika uttorkning.

Under tiden du jobbar med hästen glöm inte att ha en liten pratstund om dagens ritt. Avsluta genom att tacka för en trevlig stund tillsammans, och försäkra dig om att du lämnar ett väl rengjort, avslappnat och välmående djur som har god tillgång till både mat och vatten.

10 saker du bör veta om en nyttig livsstil

coffee-2350590_1920

För att fungera i vardagen med jobb, skola och allt annat som livet innebär, behöver du stabilt bränsle till kroppen. Att det är viktigt med nyttig mat vet vi alla men vilken typ av mat är bäst? Nedan följer en lista på hälsosam näring.

Vatten är extremt viktigt
Att vatten är livets elixir är en universal sanning. När det kommer till hälsosam kost och näring, är kanske det absolut viktigaste vattnet. Vatten finns i alla celler i kroppen och det ser till att skydda, skölja igenom alla viktiga organ och hålla kroppstemperaturen normal. Utan den essentiella vattentillförseln blir kroppen uttorkad, vilket kan få allvarliga konsekvenser.

Få i dig ”riktiga” vitaminer
De flesta vet nog mer än väl hur viktiga alla vitaminer är i kroppen och att det kan gå illa om du inte får i dig alla. Vad som däremot inte pratas om lika ofta, är att det absolut bästa sättet att få i sig sin dagliga dos är – hör och häpna – genom maten. Vitamintillskott innehåller ofta så höga halter, att du kan få i dig för mycket av det goda, vilket inte heller är bra. Istället är det bättre att få i sig vitaminer genom den naturliga källan och så får du nyttiga fibrer och andra ämnen på köpet.

En balans mellan det nyttiga och mindre nyttiga
Du kommer inte att bli kroniskt sjuk av att äta en pizza eller pommes frites då och då. Problemet är när det händer alltför ofta. Se istället till att ha en balanserad kost med nyttig mat för det mesta, så kan du absolut unna dig din älsklingspizza ibland.

food-photography-2834549_1920

GI är bra
All mat har faktiskt ett GI-värde, det mäter hur mycket ditt blodsocker blir påverkat av maten. Mat med lågt GI-värde ger dig en långsammare höjning av GI-värdet, vilket är bra. Exempel på detta är fisk, skaldjur, kött och ägg med massa grönsaker till. Vanlig pasta ska bytas ut mot fullkornsversioner. Socker är inte tillåtet. Genom att äta GI mat, får du inte dippar snabbt, utan håller dig mätt längre, vilket resulterar i att du inte går runt och småäter. Riktig smalmat, helt enkelt. Vill du ha mer inspiration kan du söka på nyttig GI-mat online.

Ät inte ihjäl dig
Det kan vara svårt att veta hur mycket mat du egentligen behöver, vilket kan resultera i att du tar för stora portioner. På restauranger får du till exempel ofta portioner som är betydligt större än vad kroppen behöver, och att regelbundet få i dig mer bränsle än vad kroppen kan göra av med, kan leda till övervikt. Se istället till att äta bra mat som håller dig mätt länge.

Rött kött är inte dåligt – i små mängder
Det har länge varit känt att rött kött inte är bra för kroppen. Det är kopplat till olika hälsorelaterade problem, men du behöver inte få panik för det – rött kött är absolut inte skadligt om du bara äter små mängder. Det innehåller en massa proteiner, men det kan vara bra att hitta andra proteinkällor också, fisk är till exempel superbra.

Sockerfällan
Att socker inte är bra vet nog alla, det som färre vet är dock att det finns massor av matfällor som innehåller betydligt mer socker än du först tror. Ett sådant exempel är olika sorters juicer. Frukt i sig innehåller massor av bra vitaminer och fibrer, men nedmalet i en juice krävs en stor mängd frukt som också innehåller mängder av fruktsocker. Det är bättre att äta frukter som de är, de mättar mer på grund av fibrerna, vilket gör att du inte får i dig lika mycket socker.

Din diet har enorm påverkan på din hälsa
Det är superviktigt att du äter bra mat generellt, även om vardagen är stressig är det viktigt att äta nyttig och bra mat på jobbet och bra mat hemma. Din diet är nämligen starkt kopplad till det allmänna hälsotillståndet. Kost innehållande mycket skräpmat är direkt kopplat till hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och andra kroniska tillstånd.

Frukost är superviktigt – och håller dig i form
Frukosten är verkligen det viktigaste målet på dagen. Varför? Om du hoppar över frukosten, kommer du att vara betydligt mer småhungrig under hela dagen, vilket i sin tur gör att du äter betydligt mer under dagen än om du hade börjat den med en frukost. Dessutom finns det forskning som funnit samband mellan att skippa frukost och hjärtsjukdomar. Se till att få en bra start på dagen, helt enkelt!

Fibrer, fibrer och mer fibrer
Fibrer är jätteviktiga och det finns mängder av dem i till exempel havregryn, fullkornsprodukter och äpplen. De är superbra för magen och håller dessutom nere ditt kolesterolvärde. Ät mer fibrer, så kommer kroppen tacka dig.

Det finns självklart en massa andra bra tips också, men det kanske viktigaste är ändå att du lär dig tolka din egen kropps signaler och lär dig vad just den behöver. Det är trots allt du som känner dig själv bäst och genom att ta hand om din kropp så som den förtjänar, kommer hela du må så mycket bättre.